Zdrowie

Darmowe USG piersi w krakowskiej Bonarce. Fundacja Go Healthy Girl zaprasza
i zachęca: Zrób badanie w trakcie wyjścia na zakupy!

W piątek, 7 października br. w Centrum Handlowym Bonarka będzie można wykonać darmowe badanie USG piersi i zapisać się na bezpłatną cytologię. Tego dnia odbędą się również warsztaty z samobadanie piersi i chat online z Alicja Stańczuk – ambasadorką projektu “Szoruj na badania”. Inicjatorem wydarzenia jest Fundacja Go Healthy Girl, która w ten sposób przypomina krakowiankom o konieczności wykonywania badań profilaktycznych. By skorzystać z badania USG należy wcześniej się zapisać.

Piątkowe wydarzenie jest zapowiedzią 5. edycji kampanii Go Healthy Girl, która rozpocznie się we wtorek 11 października i potrwa do piątku, 14 października. Oprócz badania USG piersi z inicjatywy Fundacji Go Healthy Girl podczas piątkowego wydarzenia w Bonarce będzie można zarejestrować się na darmową cytologię, a także wziąć udział w warsztatach z samobadania piersi. 

Jak mogę zapisać się na wydarzenie? 

Na USG piersi obowiązują zapisy na stronie poprzez maila ghgrejestracja@gmail.com. Stoisko Fundacji będzie dostępne w CH Bonarka na Pasażu na poziomie +1 (koło Cinema City). Pełen harmonogram wydarzeń można także śledzić w mediach społecznościowych Fundacji: na Facebooku – @ghgKrk i Instagramie – @gohealthygirl, a także w mediach społecznościowych partnera: @bonarkacitycenter. 

Przygotowaliśmy specjalną przestrzeń zapewniającą paniom intymność podczas badania, tak by mogły poczuć się komfortowo. Punkt USG powstanie na pasaż +1, tuż obok kina Cinema City – mówi Katarzyna Kasprzak, Manger Marketingu CH Bonarka

  • 10:00 – 20:00:  Realizacja darmowego USG piersi. *obowiązuje rejestracja
                              Zapisy na darmową cytologię z Medistica Osteomed.
  • 11:00-18:30     Samobadanie piersi – jak to zrobić? + ćwiczenia “zdrowe piersi” |warsztat|
  • 18:00-19:00     Chat online z Alicja Stańczuk – ambasadorką projektu “Szoruj na badania”
                             |Instagram @BonarkaCityCenter|

Rak piersi najczęściej występującym nowotworem u kobiet na świecie

W 2020 roku około 20 tysięcy Polek usłyszało diagnozę: rak piersi. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów w 2019 roku był to najczęściej występujący nowotwór u kobiet w całej Polsce. Wzorzec ten powtarza się we wszystkich województwach: od województwa podkarpackiego (gdzie zachorowalność stanowi 19%), przez województwo małopolskie (z 21% zachorowalnością), po województwo mazowieckie, gdzie nowotwór piersi stanowi aż 27% wszystkich zachorowań na raka. 

Mimo dostępnych badań diagnostycznych i coraz lepszych metod leczenia w Polsce mamy rosnący trend umieralności na ten nowotwór. Prognozy nie są optymistyczne. Według szacunków WHO co roku raka piersi rozpoznaje się u 12% kobiet, co oznacza, że jest to najczęściej występujący nowotwór na świecie! W naszym kraju z tą chorobą żyje obecnie około 140 tysięcy Polek. 

Kiedy ostatni raz się badałaś? 

Kluczem do efektywnego zapobiegania rozwojowi choroby jest rzetelnie przekazywana wiedza. W ramach profilaktyki raka piersi NFZ zaprasza wszystkie kobiety między 50 a 69 rokiem życia na bezpłatne badania USG lub mammograficzne raz na 2 lata. Tym samym całkowicie zapominając o komunikacji z młodszymi pacjentkami! 

– Jako Go Healthy Girl przypominamy, że każda kobieta po ukończeniu 25 roku życia powinna raz na rok wykonywać USG piersi! Po przekroczeniu 45 lat badanie to powinnyśmy realizować na przemian z mammografią. Co miesiąc każda z nas, bez względu na wiek, powinna wykonywać też samobadanie piersi. Jest to absolutne minimum! Trzymajmy rękę na pulsie – mówi ginekolog dr Dorota Niewęgłowska. 

Go Healthy Girl – 5 lat ze zdrowiem! 

Badania są wstępem do piątej edycji kampanii edukacyjnej, która odbędzie się w dniach 11-14 października w CH Bonarka. Centrum jest współorganizatorem wydarzenia i jego głównym sponsorem. Sama inauguracja kampanii będzie miała miejsce 11 października (wtorek) o godz. 14.00 i będzie transmitowana online w mediach społecznościowych Go Healthy Girl i Bonarki. Więcej na temat planowanych w tym czasie wykładów, warsztatów i darmowych konsultacji można poczytać na: https://www.gohealthygirl.com lub FB https://fb.me/e/2IgEgFdFB

– Niezmiennie od 5 lat naszym celem jest wprowadzenie zmian w postrzeganiu promocji zdrowia i profilaktyki. Wykonanie USG piersi w trakcie wypadu na zakupy to odpowiedź na potrzeby każdej kobiety. Rozumiemy, że między pracą a obowiązkami domowymi pozostaje niewiele czasu na zadbanie o siebie. Stąd pomysł na urodzinowe USG piersi w Centrum Handlowym Bonarka, które jest realizowane w bezpiecznej przestrzeni Go Healthy Girl – mówi Karolina Sztyler, Prezes Fundacji.

Branża kosmetyczna

Healthy aging
Niewątpliwie trendem, który od wielu lat rozwija się na całym świecie jest tzw. healthy aging. Od jakiegoś czasu określenie to funkcjonuje również w Polsce obejmując głównie problematykę zdrowia i chorób osób starszych a filozofia healthy aging zaczyna być także widoczna w branży beauty. Wiele organizacji propagujących tą filozofię, zdrowe starzenie określa jako proces optymalizacji możliwości poprawy i zachowania zdrowia, czyli fizycznego, społecznego i psychicznego dobrostanu oraz niezależności seniorów, przyczyniając się do poprawy jakości ich życia. Dlatego zarówno na świecie, jak i w Polsce, healthy aging rozpatruje się głównie w odniesieniu do osób po 60., a nawet już 50. r.ż.

Zainteresowanie zwiększeniem potencjału zdrowotnego seniorów wynika z regularnie napływających informacji o niekorzystnych danych demograficznych – niskim współczynniku dzietności oraz rosnącej średniej długość życia i coraz liczniejszej populacji osób powyżej 65. r.ż. Według WHO w Regionie Europejskim odsetek osób w wieku 65 lat ma wzrosnąć z 14% w 2010 do 25% w 2050 r. Dlatego Europa promuje zdrowe starzenie poprzez szereg strategii i planów działania, np. poprawę opieki zdrowotnej nad seniorami, zwiększenie ich aktywności zawodowej i społecznej. Ma to na celu zapobieganie skutkom chorób związanych z wiekiem, wykluczeniu społecznemu seniorów a także minimalizowaniu obciążeń związanych z ich niepełnosprawnością. W branży beauty są to działania dotyczące poprawy jakości życia seniorów poprzez umieszczenie w ofercie specjalistycznych pakietów zabiegowych dla seniorów, obejmujących medyczne zabiegi estetyczne, zabiegi estetyczno-zachowawcze z obszaru szeroko rozumianej kosmetologii oraz podologii czy trychologii osób starszych.

Global anti-aging
Z tego też powodu, tak prężnie rozwijały i nadal rozwijają się przeciwstarzeniowe, stosowane subdyscypliny nauki (np. nieformalne specjalności w medycynie i kosmetologii – medycyna przeciwstarzeniowa i kosmetologia przeciwstarzeniowa), które stawiają sobie podobny cel, jednak realizują go w odmienny sposób. Wysiłki kosmetologów oraz lekarzy medycyny estetycznej skierowane na walkę właśnie z tym procesem, skutkują coraz to nowszymi zabiegami przeciwstarzeniowymi.

Pomimo, iż określenia „medycyna anti-aging” czy „kosmetologia anti-aging” powszechnie funkcjonują od dawna, wydaje się, że jak dotychczas, nie były one w pełni rozumiane, wykorzystywane i nie oddawały wielokierunkowego działania tych subdyscyplin. Przez większość ludzi (zarówno usługodawców, jak i usługobiorców) kojarzone były wyłącznie z zabiegami estetycznymi, które za pomocą różnorodnych metod – odpowiednio medycznych i paramedycznych, pozwalają dłużej zachować zdrowy i młody wygląd. Mimo, że w zabiegach tych wykorzystuje się substancje oraz czynniki fizykalne, które z jednej strony stymulują procesy regeneracyjne i przez to „odmładzają” ciało, z drugiej neutralizują czynniki przyspieszające starzenie się organizmu, najczęściej nie działają one przyczynowo, zwalczają jedynie nieestetyczne objawy tego procesu. Należy jednak pamiętać, że anti-aging to także, a może przede wszystkim, prewencja, czyli zapobieganie procesowi starzenia w jedyny prawdziwie skuteczny sposób – za pomocą zmiany nawyków związanych ze stylem życia, unikania zagrożeń środowiskowych i odpowiedniej opieki zdrowotnej.

Od jakiegoś czasu gabinety medycyny estetycznej oraz gabinety kosmetologiczne zaczynają wykorzystywać swój potencjał, wynikający z wielokierunkowej znajomości funkcjonowania ludzkiego organizmu, do podejmowania działań prowadzących do polepszenia jakości życia klientów/pacjentów poprzez zapewnienie im zachowania estetyki ciała aż do późnej starości. Osiągają to właśnie dzięki wczesnej profilaktyce patologii skórnych związanych z wiekiem oraz pielęgnacji zdrowia przez zmianę nawyków już od młodego wieku. Dlatego też można mówić o pewnym trendzie w branży beauty, polegającym na nowym, szerszym podejściu do walki ze starzeniem, tzw. global anti-aging, czyli wprowadzaniu do terapii przeciwstarzeniowych elementów edukacji zdrowotnej i profilaktyki.

W praktyce oznacza to konsultacje nie ograniczające się jedynie do oceny klienta/pacjenta przed zabiegiem estetycznym, ale obejmujące także bardzo szczegółową ocenę dotychczasowych nawyków związanych ze stylem życia oraz określenie potencjału zdrowotnego danej osoby wraz ze zdiagnozowaniem zagrożeń i szans, które można odpowiednio wcześnie ograniczać lub rozwijać. Pakiety global anti-aging obejmują też konsultacje z innymi specjalistami, jak dietetyk, trener personalny czy psycholog.

Natural, eco i vege beauty
Do końca XIX w. receptury kosmetyczne oparte były głównie o przetwory roślinne, jednak z czasem zaczęły być sukcesywnie zastępowane związkami otrzymywanymi na drodze syntezy. Argumentami przemawiającymi za słusznością stosowania w kosmetologii na szeroką skalę substancji syntetycznych było ich wybiórcze działanie i duża skuteczność. W połowie lat pięćdziesiątych pojawiły się pierwsze sygnały ostrzegawcze, co do stosowania syntetycznych komponentów w kosmetykach. Powróciła wówczas moda na zioła i produkty otrzymywane w wyniku ich przetwórstwa. W estetologii kosmetologicznej natura i ekologia króluje od dawna, jednak wydaje się, że tzw. trend natural czy eco beauty w kolejnych latach nadal będzie ekspansywnie rozwijał się w branży. W pielęgnacji część estetologów bezwzględnie swój wzrok kieruje w kierunku zabiegów nieinwazyjnych opartych o naturalne, ekologiczne, a nawet wegańskie składniki aktywne.

Dlatego mówiąc o trendach w branży beauty, zdecydowanie warto wspomnieć o vege beauty – prężnie rozwijającym się w Polsce niszowym (jak dotychczas) obszarze, który staje się coraz bardziej popularny. Zdaniem wielu osób fenomen tego zjawiska wynika głównie z ciągle rosnącej świadomości społecznej tego, z jakich substancji korzystają wielkie koncerny kosmetyczne i jakich nadużyć się dopuszczają przy ich produkcji. Weganizm to coraz powszechniej preferowany styl życia eliminujący produkty pochodzenia zwierzęcego nie tylko z diety, ale również ze wszystkich innych aspektów życia, łącznie z dbałością o ciało.

Producenci kosmetyków podchwycili ten nowy trend, czego efektem jest obecność na rynku pro-ekologicznych i pro-zwierzęcych wegańskich produktów (zarówno do pielęgnacji, jak i upiększania), które nie zawierają żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, ani niektórych roślinnych, pozyskiwanych w sposób przysparzający zwierzętom cierpienia albo stwarzających zagrożenie dla ekosystemu, składniki te nie mogą być również testowane na zwierzętach. Rynek kosmetyczny szybko odpowiedział na potrzeby wegan poprzez włączenie do swojej oferty specjalnych, pojedynczych produktów kosmetycznych a nawet całych linii detalicznych i profesjonalnych.

W estetologii medycznej natural beauty to trend polegający na dążeniu do uzyskania naturalnego efektu poprzez regularne mało inwazyjne zabiegi, np. z użyciem lasera frakcyjnego czy mezoterapii igłowej. Unika się także nienaturalnego efektu maski, nadmiernie uwydatnionych ust, policzków czy piersi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *