Zdrowie

Marzec miesiącem Świadomości Endometriozy – zatroszcz się o siebie

Marzec już od 30 lat jest obchodzony na całym świecie jako miesiąc świadomości endometriozy. W przypadku wielu kobiet endometrioza jest chorobą, która znacząco wpływa na ich codzienne funkcjonowanie. Z pewnością warto poświęcić czas na zrozumienie tego powszechnego, ale często niezrozumiałego schorzenia, które może powodować m.in. bolesne i ciężkie miesiączki, a także problemy z płodnością. Co zrobić, by po pierwsze rozpoznać objawy choroby, a następnie radzić sobie z nią tak, by mimo wszystko móc cieszyć się życiem i swoją kobiecością? Jest kilka sposobów.

Przejmij kontrolę nad swoim zdrowiem

Często brak diagnozy jest gorszy niż usłyszenie: ma pani endometriozę. Przyzna to każda kobieta, która od lat borykała się z różnymi dolegliwościami, szukając pomocy u specjalistów, aż wreszcie któryś trafnie określił ich przyczynę. To często długotrwały proces, z uwagi na to, że endometrioza potrafi być bardzo trudna do zdiagnozowania. 

Obecnie, gdy dotyka 1 na 10 kobiet na całym świecie, wiedza na temat tego schorzenia jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Obfite i nieregularne miesiączki, silne bóle brzucha, ból podczas stosunków – to tylko niektóre z możliwych objawów, jakie daje endometrioza. Warto przejąć kontrolę nad swoim zdrowiem i mówić lekarzom o wszelkich objawach, które mogą świadczyć o chorobie. Warto też wiedzieć, że oprócz leczenia farmakologicznego dostępne są inne rozwiązania, które mogą pomóc wielu kobietom wkroczyć na drogę do odzyskania dobrego samopoczucia.

Nieoczywiste objawy – na co warto zwrócić uwagę?

Endometrioza to nie tylko bolesne, nieregularne miesiączki czy problemy z zajściem w ciążę. Wiele kobiet skarży się na codzienne, uciążliwe bóle brzucha oraz zaburzenia ze strony układu pokarmowego, takie jak wzdęcia, zaparcia czy biegunki. Wszystkie te dolegliwości mogą zamienić życie w koszmar. Czy istnieją, wobec tego sposoby, aby „zarządzać” endometriozą w taki sposób, by poprawić jego jakość?

Okazuje się, że jedną z bardzo istotnych kwestii jest dieta. Jak podkreśla dietetyk kliniczna i założycielka platformy MajAcademy, Roksana Środa: – Zdrowa dieta, bogata m.,in. w owoce i warzywa, z której wyeliminujemy fastfoody i słodzone napoje, może pomóc zmniejszyć stan zapalny w organizmie i złagodzić niektóre objawy związane z endometriozą.

Koniec z tematem tabu

Oprócz zmiany diety, kluczowa może się również okazać modyfikacja dotychczasowego stylu życia. Regularne ćwiczenia, zapewnienie sobie wystarczającej ilości snu i zmniejszenie poziomu stresu mogą pomóc w zmniejszeniu poziomu bólu związanego z endometriozą. Warto spróbować wziąć udział w zajęciach takich jak joga lub umiarkowanie intensywne rozciąganie. Być może okażą się aktywnością, dzięki której poczujemy się lepiej.

– Ważne jest również to, aby otwarcie rozmawiać o endometriozie. – zauważa Roksana Środa z MajAcademy. –  Po pierwsze z lekarzem, aby mógł on opracować plan leczenia dostosowany do indywidualnych potrzeb każdej pacjentki. Niemniej ważne jest również wsparcie innych kobiet. Możliwość podzielenia się swoimi doświadczeniami ma ogromne znaczenie. Czasami usłyszenie „ja też tak miałam” ma wręcz terapeutyczną moc. Pomaga kobiecie zrozumieć, że nie jest sama.

Endometrioza od A do Z – niech nic cię nie zaskoczy

Endometrioza wpływa na kobiety w różny sposób. – Życie z nią często nie jest łatwe, ale im większa nasza świadomość, z czym mamy do czynienia, tym lepszych wyborów możemy dokonywać, by czuć się lepiej. – tłumaczy Roksana Środa. – Dlatego właśnie zachęcam do udziału w szkoleniu przygotowanym przez ekspertów z MajAcademy – Endometrioza od A do Z, które powstało z myślą o kobietach z endometriozą lub jej podejrzeniem. Projekt potrwa przez cały marzec, który będzie tym samym miesiącem pełnym wsparcia, motywacji, edukacji i pomocy dla kobiet. Omówimy to zaburzenie od deski do deski. Podpowiemy jaką dietę stosować, będzie można skorzystać z darmowych konsultacji „Call Center”, wziąć udział w livie czy pobrać darmowy e-book, jaki przygotowaliśmy na temat endometriozy – wylicza ekspertka.

Marzec jest nie tylko miesiącem świadomości endometriozy. Wtedy też świętujemy Dzień Kobiet. Drogie Panie, zróbmy coś dla siebie i skorzystajmy z okazji, by zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie. Bo nawet z endometriozą życie może być piękne!

Branża kosmetyczna

Healthy aging
Niewątpliwie trendem, który od wielu lat rozwija się na całym świecie jest tzw. healthy aging. Od jakiegoś czasu określenie to funkcjonuje również w Polsce obejmując głównie problematykę zdrowia i chorób osób starszych a filozofia healthy aging zaczyna być także widoczna w branży beauty. Wiele organizacji propagujących tą filozofię, zdrowe starzenie określa jako proces optymalizacji możliwości poprawy i zachowania zdrowia, czyli fizycznego, społecznego i psychicznego dobrostanu oraz niezależności seniorów, przyczyniając się do poprawy jakości ich życia. Dlatego zarówno na świecie, jak i w Polsce, healthy aging rozpatruje się głównie w odniesieniu do osób po 60., a nawet już 50. r.ż.

Zainteresowanie zwiększeniem potencjału zdrowotnego seniorów wynika z regularnie napływających informacji o niekorzystnych danych demograficznych – niskim współczynniku dzietności oraz rosnącej średniej długość życia i coraz liczniejszej populacji osób powyżej 65. r.ż. Według WHO w Regionie Europejskim odsetek osób w wieku 65 lat ma wzrosnąć z 14% w 2010 do 25% w 2050 r. Dlatego Europa promuje zdrowe starzenie poprzez szereg strategii i planów działania, np. poprawę opieki zdrowotnej nad seniorami, zwiększenie ich aktywności zawodowej i społecznej. Ma to na celu zapobieganie skutkom chorób związanych z wiekiem, wykluczeniu społecznemu seniorów a także minimalizowaniu obciążeń związanych z ich niepełnosprawnością. W branży beauty są to działania dotyczące poprawy jakości życia seniorów poprzez umieszczenie w ofercie specjalistycznych pakietów zabiegowych dla seniorów, obejmujących medyczne zabiegi estetyczne, zabiegi estetyczno-zachowawcze z obszaru szeroko rozumianej kosmetologii oraz podologii czy trychologii osób starszych.

Branża beauty rozumie, że stan zdrowia ma odzwierciedlenie w dynamice starzenia się i wyglądzie skóry, dlatego też, aby spowodować spowolnienie i bardziej łaskawe dla organizmu starzenie, należy podejmować działania anti-aging w odniesieniu do całego organizmu od momentu, kiedy proces ten rozpoczyna się, a nawet wcześniej – często mówi się, że zdrowe starzenia zaczyna się w dzieciństwie! Anti-aging to zatem pierwszy krok na drodze ku healthy aging – zdrowemu starzeniu się. Rozwój branży beauty zarówno w obszarze estetologii medycznej, jak i kosmetologii wskazuje, że kierunki rozwoju global anti-aging oraz healthy aging mogą znaleźć trwałe miejsce w programach terapeutycznych specjalistów estetologów.

Inwazyjność i technologia oraz ekologia i naturalność – różne drogi walki ze starzeniem
Aktualne trendy w branży beauty można rozpatrywać biorąc pod uwagę także inne kryterium – rodzaj metod i narzędzi używanych w terapiach przeciwstarzeniowych, pielęgnacyjnych i upiększających. Tu zauważyć można dwukierunkowy rozwój branży. Z jednej strony rozwija się estetologia naturalna, oparta o ekologiczne, organiczne składniki aktywne, masaż, hydro- , balneo- czy krioterapię, z drugiej w działaniach estetycznych sięga się po bardzo zaawansowane biotechnologicznie, aparaturowe oraz medycznie zabiegi.

Polski rynek kosmetyczny to około 400 podmiotów – dużych firm międzynarodowych, dużych polskich graczy oraz średnich, małych i mikroprzedsiębiorstw. Taka struktura zapewnia niezbędną różnorodność branży i stanowi o jej silnych podstawach.

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł. Dzięki działalności przemysłu kosmetycznego polska gospodarka wytworzyła ponad 7 mld zł wartości dodanej, zapewniając miejsca pracy dla 43 tys. osób.

Polska jest szóstym rynkiem kosmetyków w Europie i rośnie najszybciej z liderów, stale powiększając też
nadwyżkę w handlu międzynarodowym. W najbliższych latach polska gospodarka powinna nadal się rozwijać, a wraz z nią branża kosmetyczna. Równocześnie rosła będzie zamożność społeczeństwa, co w konsekwencji oznacza wzrost popytu na produkty kosmetyczne. Zmieniać się będzie też struktura tego popytu – wzrośnie sprzedaż droższych wyrobów. Z kolei konsekwencją zachodzących w Polsce zmian demograficznych będzie wzrost zapotrzebowania na produkty przeznaczone dla osób starszych. Takie impulsy na rynku krajowym zmieniać będą produkcję, a co za tym idzie – eksport.

Kontynuowany będzie trend migracji polskich producentów z rynków tanich na rozwinięte, dojrzałe rynki
o wysokiej marży. Kierunek rosyjski czy ukraiński będą tracić znaczenie na rzecz np. rynku belgijskiego.
Sukcesywnie wyczerpywać się będzie przewaga konkurencyjna branży kosmetycznej w Polsce opierająca się na niskich kosztach. Wzrost wynagrodzeń i kurcząca się liczba dostępnych pracowników wymuszą znalezienie innych przewag, m.in. poprzez zwiększenie inwestycji w badania i rozwój.

Kadry sektora należą do najlepszych w Europie. Jedynym zagrożeniem jest starzejące się społeczeństwo,
które może ograniczyć dopływ liczby pracowników wymaganej do zaspokojenia rosnących potrzeb branży.

Kosmetyki to jedna z intensywniej regulowanych branż na poziomie Unii Europejskiej. Zharmonizowane
przepisy ułatwiają konkurencję, ale ich częste zmiany wymagają znaczącego wysiłku w dostosowanie, drenując kapitał na inwestycje rozwojowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *