Moda

Zbiórki odzieży w szkołach. Fundacja Digital University i marka Ubrania Do Oddania wspólnie promują odpowiedzialną modę wśród dzieci i młodzieży.

Zbieraj, wymieniaj, pomagaj i wygrywaj! Fundacja Digital University ogłasza eko wyzwanie, którego celem jest popularyzowanie idei cyrkularnej mody wśród uczniów. Zadanie polega na zorganizowaniu w szkole zbiórki odzieży, butów i dodatków, i przekazaniu zbędnych rzeczy marce Ubrania do Oddania. Ta, za każdy zebrany kilogram, wpłaci 1 zł na rzecz programu Uniwersytet Sukcesu, który pomaga młodym kobietom z nieuprzywilejowanych środowisk rozpocząć karierę w IT. Szkoły, które najbardziej zaangażują się w wyzwanie, otrzymają nagrody: warsztaty o odpowiedzialnej modzie i dodatkowe punkty w Turnieju Wiedzy Ekologicznej Be.Eco. Zbiórki będą prowadzone do końca stycznia.

Moda na celowniku

Przemysł modowy odpowiada za 10% globalnej emisji dwutlenku węgla, 1/5 produkcji plastiku i jest drugim, po rolnictwie, pod względem zużycia ilości wody. Mimo tej wiedzy i świadomości zagrożeń wynikających z ocieplenia klimatu, branża tekstylna nie tylko nie zwalnia tempa produkcji, lecz wręcz przyspiesza. Po dwóch dekadach dominacji fast fashion następuje era chińskiego ultra fast fashion, którego producenci często kierują ofertę do młodych ludzi. Organizatorzy programu Be.Eco przygotowali działania dla uczniów mające zachęcić ich do zainteresowania się tematem odpowiedzialnej mody.

Wiemy, że moda odgrywa ważną rolę w życiu młodych ludzi i dlatego chcemy uczyć ich podejmowania świadomych, proekologicznych decyzji w tym obszarze. Nasza akcja ma zwrócić uwagę na ideę cyrkularności – chcemy pokazać, że często mamy w domu dużo niewykorzystywanych rzeczy, którym możemy dać drugie życie. Zachęcamy do organizowania wymianek między uczniami i pokazujemy, gdzie przekazywać niepotrzebne rzeczy, aby zostały właściwie wykorzystane – mówi Ela Wojciechowska, prezeska Fundacji Digital University.
Cieszymy się, że możemy działać wspólnie z Ubrania Do Oddania, marką, która rewolucjonizuje rynek odzieżowy w Polsce. Dzięki tej współpracy, każdy kilogram zebrany
w ramach naszej akcji, przyczyni się do zasilenia budżetu Uniwersytetu Sukcesu i sprawi, że kolejne kobiety dostaną szansę na zdobycie atrakcyjnego zawodu przyszłości.

Zbierz ubrania, wygraj warsztaty i punkty dla szkoły

Zadaniem każdej szkoły lub klasy biorącej udział w eko wyzwaniu jest zebranie minimum tylu kilogramów rzeczy nadających się do wprowadzenia do drugiego obiegu, ilu uczniów do niej uczęszcza. Przekazać można ubrania damskie, męskie i dziecięce, akcesoria (torebki i plecaki) dodatki (czapki, szaliki, paski), buty połączone w pary, bieliznę, zabawki i tekstylia domowe (koce, obrusy). Kierując się ideą cyrkularności Fundacja Digital University zachęca, aby
w ramach zbiórki zorganizować w szkole lub w klasie wymianę ubrań pomiędzy uczniami,
a pozostałe, zbędne rzeczy przekazać marce Ubrania Do Oddania. Najbardziej zaangażowani uczestnicy wyzwania otrzymają w nagrodę warsztaty z odpowiedzialnej mody z Zofią Zochniak – ambasadorką programu Be.Eco i współzałożycielką marki Ubrania Do Oddania.

– Podczas, gdy branża tekstylna produkuje nadprogramowe tony odzieży, zanieczyszczając środowisko, my mamy w szafach ubrania w dobrym stanie, które nam się znudziły,
a z powodzeniem mogłyby posłużyć innej osobie. Chcemy zachęcić dzieci i młodzież do przeglądu szaf, zaszczepić w nich nawyk wymieniania się ubraniami i oddawania tych już niepotrzebnych. Mamy nadzieję, że dołączając do programu Be.Eco zainteresujemy drugim obiegiem i ekologią osoby ze szkół z całej Polski
– tłumaczy Zofia Zochniak, współzałożycielka marki Ubrania Do Oddania.

Zbiórki w szkołach można organizować do końca stycznia 2023 r. Szczegóły akcji na stronie Be.Eco: https://beeco.edu.pl/eko-wyzwania/

O programie Be.Eco

Be.Eco to odpowiedź Fundacji Digital University na potrzebę edukacji ekologicznej
i klimatycznej w szkole. Jego celem jest wyposażenie odbiorców w aktualną, popartą badaniami naukowymi wiedzę oraz kształtowanie świadomości i postaw ekologicznych dzieci i młodzieży. Do programu mogą zapisać się nauczyciele szkół podstawowych
i ponadpodstawowych. Czekają na nich webinary i warsztaty online, scenariusze lekcji i inne materiały dydaktyczne oraz możliwość uzyskania certyfikatu Be.Teacher, który stanowi potwierdzenie kompetencji i wiedzy zdobytych w programie.

Więcej o programie: https://beeco.edu.pl/

Partnerzy projektu: Fundacja Deloitte, Knauf Insulation, Fundacja InterCars, Who Will Save The Planet, Rodzice dla Klimatu, Fundacja Grunt Od Nowa, Ubrania Do Oddania.

Branża kosmetyczna

Według danych GUS z 2016 r., kosmetyki z Polski są eksportowane do ponad 160 krajów, w tym do tak odległych jak Meksyk, Indonezja czy Australia.

Zdecydowanie najważniejszy dla krajowych firm jest jednak rynek wewnętrzny Unii Europejskiej. W latach 2004-2016 dodatni bilans Polski w handlu kosmetykami w Unii wzrósł prawie dziewięciokrotnie – z 231 mln do 2,04 mld zł – co wzmocniło sektor i miało korzystny wpływ na całą polską gospodarkę.

Głównymi kierunkami eksportowymi kosmetyków z Polski są dzisiaj Niemcy, Wielka Brytania i Rosja. W 2016 r. eksport do tych krajów wyniósł odpowiednio 1,77 mld, 1,59 mld i 1,38 mld zł.

Przytoczone dane obejmują eksport kosmetyków wytwarzanych w Polsce zarówno przez firmy z polskim kapitałem jak i firmy międzynarodowe.

Między 2008 a 2016 r. udział eksportu kosmetyków z Polski do Rosji zmniejszył się z 18,5 proc. do 11 proc.

Udział eksportu na Ukrainę również zmalał, z ponad 8 proc. do 3 proc. Na zmiany te wpłynęła m.in.
niestabilna sytuacja polityczna i sankcje gospodarcze. Największy wzrost udziału w eksporcie kosmetyków z Polski, z 8 proc. do 13 proc., odnotowały Niemcy.

W większości salonów kosmetycznych czeka na nas długa lista zabiegów, z których części nie jesteśmy w stanie rozszyfrować po nazwie, co właściwie będzie wykonywane na naszej skórze. Kto pyta nie błądzi, więc warto zapytać kosmetyczkę, co to za zabiegi i jakie dają rezultaty. Przy wielu z nich musimy jednak pamiętać o ewentualnych przeciwwskazaniach, które mogą wykluczyć nas z możliwości ich wykonania. Jednak spokojnie, nawet do zwykłego masażu twarzy można znaleźć wiele powikłań, jednak wiele z nich ma charakter czasowy i prędzej czy później zwykle możemy skorzystać z tego, co nas szczególnie zainteresowało.

W większości salonów kosmetycznych najczęściej wykonuje się henny brwi, manicure, pedicure czy depilację. O kwestii twarzy wiele osób zapomina lub decyduje się na jeden zabieg od czasu do czasu. Jednak jeśli chcemy wymiernych i co najważniejsze trwałych efektów, to zwykle niezbędna jest seria.

Jeśli chodzi o zabiegi na twarz to sięgamy po oczyszczanie manualne, peeling kawitacyjny, peelingi chemiczne - przede wszystkim zabiegi z wykorzystaniem kwasów, ale również wybierana jest mikrodermabrazja i mezoterapia igłowa. Każdy z tych zabiegów ma swoje wyjątkowe działanie, wskazania, przeciwwskazania, oraz odpowiednie zalecenia. Jeśli będziemy się do nich stosować z pewnością uzyskamy zadowalający efekt, a nasza skóra będzie promienna.

Medical beauty
Cześć usługobiorców branży beauty ze względu na swoje możliwości, oczekiwania czy po prostu wskazania, wynikające z potrzeb skóry, rezygnuje z długoterminowych kosmetologicznych terapii pielęgnacyjnych i przeciwstarzeniowych na rzecz procedur inwazyjnych, medycznych (medical beauty) – choć obarczonych większym ryzykiem powikłań – dających szybkie i trwałe efekty. Zabiegi te są udoskonalane i coraz bardziej dostępne dla odbiorców rynku beauty.

Drugim odłamem tego trendu jest medykalizacja kosmetologicznej części branżyktóra postępuje od kilku lat, powodując, że zabiegi przebiegające z przerwaniem ciągłości naskórka, o większej inwazyjności (ingerencji w tkankę) niż te tradycyjne, wykonywane są przez nie-lekarzy (np. karboksyterapia, mezoterapia mikroigłowa, zabiegi laserowe). Z powodu braku jednoznacznych regulacji prawnych, co do zakresu kompetencji poszczególnych grup zawodowych związanych z upiększaniem ciała i mimo trwającej na ten temat dyskusji w szeroko pojętej branży beauty, trend ten w estetologii kosmetologicznej rozwija się bardzo dynamicznie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *