Moda

Zbiórki odzieży w szkołach. Fundacja Digital University i marka Ubrania Do Oddania wspólnie promują odpowiedzialną modę wśród dzieci i młodzieży.

Zbieraj, wymieniaj, pomagaj i wygrywaj! Fundacja Digital University ogłasza eko wyzwanie, którego celem jest popularyzowanie idei cyrkularnej mody wśród uczniów. Zadanie polega na zorganizowaniu w szkole zbiórki odzieży, butów i dodatków, i przekazaniu zbędnych rzeczy marce Ubrania do Oddania. Ta, za każdy zebrany kilogram, wpłaci 1 zł na rzecz programu Uniwersytet Sukcesu, który pomaga młodym kobietom z nieuprzywilejowanych środowisk rozpocząć karierę w IT. Szkoły, które najbardziej zaangażują się w wyzwanie, otrzymają nagrody: warsztaty o odpowiedzialnej modzie i dodatkowe punkty w Turnieju Wiedzy Ekologicznej Be.Eco. Zbiórki będą prowadzone do końca stycznia.

Moda na celowniku

Przemysł modowy odpowiada za 10% globalnej emisji dwutlenku węgla, 1/5 produkcji plastiku i jest drugim, po rolnictwie, pod względem zużycia ilości wody. Mimo tej wiedzy i świadomości zagrożeń wynikających z ocieplenia klimatu, branża tekstylna nie tylko nie zwalnia tempa produkcji, lecz wręcz przyspiesza. Po dwóch dekadach dominacji fast fashion następuje era chińskiego ultra fast fashion, którego producenci często kierują ofertę do młodych ludzi. Organizatorzy programu Be.Eco przygotowali działania dla uczniów mające zachęcić ich do zainteresowania się tematem odpowiedzialnej mody.

Wiemy, że moda odgrywa ważną rolę w życiu młodych ludzi i dlatego chcemy uczyć ich podejmowania świadomych, proekologicznych decyzji w tym obszarze. Nasza akcja ma zwrócić uwagę na ideę cyrkularności – chcemy pokazać, że często mamy w domu dużo niewykorzystywanych rzeczy, którym możemy dać drugie życie. Zachęcamy do organizowania wymianek między uczniami i pokazujemy, gdzie przekazywać niepotrzebne rzeczy, aby zostały właściwie wykorzystane – mówi Ela Wojciechowska, prezeska Fundacji Digital University.
Cieszymy się, że możemy działać wspólnie z Ubrania Do Oddania, marką, która rewolucjonizuje rynek odzieżowy w Polsce. Dzięki tej współpracy, każdy kilogram zebrany
w ramach naszej akcji, przyczyni się do zasilenia budżetu Uniwersytetu Sukcesu i sprawi, że kolejne kobiety dostaną szansę na zdobycie atrakcyjnego zawodu przyszłości.

Zbierz ubrania, wygraj warsztaty i punkty dla szkoły

Zadaniem każdej szkoły lub klasy biorącej udział w eko wyzwaniu jest zebranie minimum tylu kilogramów rzeczy nadających się do wprowadzenia do drugiego obiegu, ilu uczniów do niej uczęszcza. Przekazać można ubrania damskie, męskie i dziecięce, akcesoria (torebki i plecaki) dodatki (czapki, szaliki, paski), buty połączone w pary, bieliznę, zabawki i tekstylia domowe (koce, obrusy). Kierując się ideą cyrkularności Fundacja Digital University zachęca, aby
w ramach zbiórki zorganizować w szkole lub w klasie wymianę ubrań pomiędzy uczniami,
a pozostałe, zbędne rzeczy przekazać marce Ubrania Do Oddania. Najbardziej zaangażowani uczestnicy wyzwania otrzymają w nagrodę warsztaty z odpowiedzialnej mody z Zofią Zochniak – ambasadorką programu Be.Eco i współzałożycielką marki Ubrania Do Oddania.

– Podczas, gdy branża tekstylna produkuje nadprogramowe tony odzieży, zanieczyszczając środowisko, my mamy w szafach ubrania w dobrym stanie, które nam się znudziły,
a z powodzeniem mogłyby posłużyć innej osobie. Chcemy zachęcić dzieci i młodzież do przeglądu szaf, zaszczepić w nich nawyk wymieniania się ubraniami i oddawania tych już niepotrzebnych. Mamy nadzieję, że dołączając do programu Be.Eco zainteresujemy drugim obiegiem i ekologią osoby ze szkół z całej Polski
– tłumaczy Zofia Zochniak, współzałożycielka marki Ubrania Do Oddania.

Zbiórki w szkołach można organizować do końca stycznia 2023 r. Szczegóły akcji na stronie Be.Eco: https://beeco.edu.pl/eko-wyzwania/

O programie Be.Eco

Be.Eco to odpowiedź Fundacji Digital University na potrzebę edukacji ekologicznej
i klimatycznej w szkole. Jego celem jest wyposażenie odbiorców w aktualną, popartą badaniami naukowymi wiedzę oraz kształtowanie świadomości i postaw ekologicznych dzieci i młodzieży. Do programu mogą zapisać się nauczyciele szkół podstawowych
i ponadpodstawowych. Czekają na nich webinary i warsztaty online, scenariusze lekcji i inne materiały dydaktyczne oraz możliwość uzyskania certyfikatu Be.Teacher, który stanowi potwierdzenie kompetencji i wiedzy zdobytych w programie.

Więcej o programie: https://beeco.edu.pl/

Partnerzy projektu: Fundacja Deloitte, Knauf Insulation, Fundacja InterCars, Who Will Save The Planet, Rodzice dla Klimatu, Fundacja Grunt Od Nowa, Ubrania Do Oddania.

Branża kosmetyczna

Natural, eco i vege beauty
Do końca XIX w. receptury kosmetyczne oparte były głównie o przetwory roślinne, jednak z czasem zaczęły być sukcesywnie zastępowane związkami otrzymywanymi na drodze syntezy. Argumentami przemawiającymi za słusznością stosowania w kosmetologii na szeroką skalę substancji syntetycznych było ich wybiórcze działanie i duża skuteczność. W połowie lat pięćdziesiątych pojawiły się pierwsze sygnały ostrzegawcze, co do stosowania syntetycznych komponentów w kosmetykach. Powróciła wówczas moda na zioła i produkty otrzymywane w wyniku ich przetwórstwa. W estetologii kosmetologicznej natura i ekologia króluje od dawna, jednak wydaje się, że tzw. trend natural czy eco beauty w kolejnych latach nadal będzie ekspansywnie rozwijał się w branży. W pielęgnacji część estetologów bezwzględnie swój wzrok kieruje w kierunku zabiegów nieinwazyjnych opartych o naturalne, ekologiczne, a nawet wegańskie składniki aktywne.

Dlatego mówiąc o trendach w branży beauty, zdecydowanie warto wspomnieć o vege beauty – prężnie rozwijającym się w Polsce niszowym (jak dotychczas) obszarze, który staje się coraz bardziej popularny. Zdaniem wielu osób fenomen tego zjawiska wynika głównie z ciągle rosnącej świadomości społecznej tego, z jakich substancji korzystają wielkie koncerny kosmetyczne i jakich nadużyć się dopuszczają przy ich produkcji. Weganizm to coraz powszechniej preferowany styl życia eliminujący produkty pochodzenia zwierzęcego nie tylko z diety, ale również ze wszystkich innych aspektów życia, łącznie z dbałością o ciało.

Producenci kosmetyków podchwycili ten nowy trend, czego efektem jest obecność na rynku pro-ekologicznych i pro-zwierzęcych wegańskich produktów (zarówno do pielęgnacji, jak i upiększania), które nie zawierają żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, ani niektórych roślinnych, pozyskiwanych w sposób przysparzający zwierzętom cierpienia albo stwarzających zagrożenie dla ekosystemu, składniki te nie mogą być również testowane na zwierzętach. Rynek kosmetyczny szybko odpowiedział na potrzeby wegan poprzez włączenie do swojej oferty specjalnych, pojedynczych produktów kosmetycznych a nawet całych linii detalicznych i profesjonalnych.

W estetologii medycznej natural beauty to trend polegający na dążeniu do uzyskania naturalnego efektu poprzez regularne mało inwazyjne zabiegi, np. z użyciem lasera frakcyjnego czy mezoterapii igłowej. Unika się także nienaturalnego efektu maski, nadmiernie uwydatnionych ust, policzków czy piersi.

Polski rynek kosmetyczny to około 400 podmiotów – dużych firm międzynarodowych, dużych polskich graczy oraz średnich, małych i mikroprzedsiębiorstw. Taka struktura zapewnia niezbędną różnorodność branży i stanowi o jej silnych podstawach.

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł. Dzięki działalności przemysłu kosmetycznego polska gospodarka wytworzyła ponad 7 mld zł wartości dodanej, zapewniając miejsca pracy dla 43 tys. osób.

Polska jest szóstym rynkiem kosmetyków w Europie i rośnie najszybciej z liderów, stale powiększając też
nadwyżkę w handlu międzynarodowym. W najbliższych latach polska gospodarka powinna nadal się rozwijać, a wraz z nią branża kosmetyczna. Równocześnie rosła będzie zamożność społeczeństwa, co w konsekwencji oznacza wzrost popytu na produkty kosmetyczne. Zmieniać się będzie też struktura tego popytu – wzrośnie sprzedaż droższych wyrobów. Z kolei konsekwencją zachodzących w Polsce zmian demograficznych będzie wzrost zapotrzebowania na produkty przeznaczone dla osób starszych. Takie impulsy na rynku krajowym zmieniać będą produkcję, a co za tym idzie – eksport.

Kontynuowany będzie trend migracji polskich producentów z rynków tanich na rozwinięte, dojrzałe rynki
o wysokiej marży. Kierunek rosyjski czy ukraiński będą tracić znaczenie na rzecz np. rynku belgijskiego.
Sukcesywnie wyczerpywać się będzie przewaga konkurencyjna branży kosmetycznej w Polsce opierająca się na niskich kosztach. Wzrost wynagrodzeń i kurcząca się liczba dostępnych pracowników wymuszą znalezienie innych przewag, m.in. poprzez zwiększenie inwestycji w badania i rozwój.

Kadry sektora należą do najlepszych w Europie. Jedynym zagrożeniem jest starzejące się społeczeństwo,
które może ograniczyć dopływ liczby pracowników wymaganej do zaspokojenia rosnących potrzeb branży.

Kosmetyki to jedna z intensywniej regulowanych branż na poziomie Unii Europejskiej. Zharmonizowane
przepisy ułatwiają konkurencję, ale ich częste zmiany wymagają znaczącego wysiłku w dostosowanie, drenując kapitał na inwestycje rozwojowe.

Healthy aging
Niewątpliwie trendem, który od wielu lat rozwija się na całym świecie jest tzw. healthy aging. Od jakiegoś czasu określenie to funkcjonuje również w Polsce obejmując głównie problematykę zdrowia i chorób osób starszych a filozofia healthy aging zaczyna być także widoczna w branży beauty. Wiele organizacji propagujących tą filozofię, zdrowe starzenie określa jako proces optymalizacji możliwości poprawy i zachowania zdrowia, czyli fizycznego, społecznego i psychicznego dobrostanu oraz niezależności seniorów, przyczyniając się do poprawy jakości ich życia. Dlatego zarówno na świecie, jak i w Polsce, healthy aging rozpatruje się głównie w odniesieniu do osób po 60., a nawet już 50. r.ż.

Zainteresowanie zwiększeniem potencjału zdrowotnego seniorów wynika z regularnie napływających informacji o niekorzystnych danych demograficznych – niskim współczynniku dzietności oraz rosnącej średniej długość życia i coraz liczniejszej populacji osób powyżej 65. r.ż. Według WHO w Regionie Europejskim odsetek osób w wieku 65 lat ma wzrosnąć z 14% w 2010 do 25% w 2050 r. Dlatego Europa promuje zdrowe starzenie poprzez szereg strategii i planów działania, np. poprawę opieki zdrowotnej nad seniorami, zwiększenie ich aktywności zawodowej i społecznej. Ma to na celu zapobieganie skutkom chorób związanych z wiekiem, wykluczeniu społecznemu seniorów a także minimalizowaniu obciążeń związanych z ich niepełnosprawnością. W branży beauty są to działania dotyczące poprawy jakości życia seniorów poprzez umieszczenie w ofercie specjalistycznych pakietów zabiegowych dla seniorów, obejmujących medyczne zabiegi estetyczne, zabiegi estetyczno-zachowawcze z obszaru szeroko rozumianej kosmetologii oraz podologii czy trychologii osób starszych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *