Moda

Zbiórki odzieży w szkołach. Fundacja Digital University i marka Ubrania Do Oddania wspólnie promują odpowiedzialną modę wśród dzieci i młodzieży.

Zbieraj, wymieniaj, pomagaj i wygrywaj! Fundacja Digital University ogłasza eko wyzwanie, którego celem jest popularyzowanie idei cyrkularnej mody wśród uczniów. Zadanie polega na zorganizowaniu w szkole zbiórki odzieży, butów i dodatków, i przekazaniu zbędnych rzeczy marce Ubrania do Oddania. Ta, za każdy zebrany kilogram, wpłaci 1 zł na rzecz programu Uniwersytet Sukcesu, który pomaga młodym kobietom z nieuprzywilejowanych środowisk rozpocząć karierę w IT. Szkoły, które najbardziej zaangażują się w wyzwanie, otrzymają nagrody: warsztaty o odpowiedzialnej modzie i dodatkowe punkty w Turnieju Wiedzy Ekologicznej Be.Eco. Zbiórki będą prowadzone do końca stycznia.

Moda na celowniku

Przemysł modowy odpowiada za 10% globalnej emisji dwutlenku węgla, 1/5 produkcji plastiku i jest drugim, po rolnictwie, pod względem zużycia ilości wody. Mimo tej wiedzy i świadomości zagrożeń wynikających z ocieplenia klimatu, branża tekstylna nie tylko nie zwalnia tempa produkcji, lecz wręcz przyspiesza. Po dwóch dekadach dominacji fast fashion następuje era chińskiego ultra fast fashion, którego producenci często kierują ofertę do młodych ludzi. Organizatorzy programu Be.Eco przygotowali działania dla uczniów mające zachęcić ich do zainteresowania się tematem odpowiedzialnej mody.

Wiemy, że moda odgrywa ważną rolę w życiu młodych ludzi i dlatego chcemy uczyć ich podejmowania świadomych, proekologicznych decyzji w tym obszarze. Nasza akcja ma zwrócić uwagę na ideę cyrkularności – chcemy pokazać, że często mamy w domu dużo niewykorzystywanych rzeczy, którym możemy dać drugie życie. Zachęcamy do organizowania wymianek między uczniami i pokazujemy, gdzie przekazywać niepotrzebne rzeczy, aby zostały właściwie wykorzystane – mówi Ela Wojciechowska, prezeska Fundacji Digital University.
Cieszymy się, że możemy działać wspólnie z Ubrania Do Oddania, marką, która rewolucjonizuje rynek odzieżowy w Polsce. Dzięki tej współpracy, każdy kilogram zebrany
w ramach naszej akcji, przyczyni się do zasilenia budżetu Uniwersytetu Sukcesu i sprawi, że kolejne kobiety dostaną szansę na zdobycie atrakcyjnego zawodu przyszłości.

Zbierz ubrania, wygraj warsztaty i punkty dla szkoły

Zadaniem każdej szkoły lub klasy biorącej udział w eko wyzwaniu jest zebranie minimum tylu kilogramów rzeczy nadających się do wprowadzenia do drugiego obiegu, ilu uczniów do niej uczęszcza. Przekazać można ubrania damskie, męskie i dziecięce, akcesoria (torebki i plecaki) dodatki (czapki, szaliki, paski), buty połączone w pary, bieliznę, zabawki i tekstylia domowe (koce, obrusy). Kierując się ideą cyrkularności Fundacja Digital University zachęca, aby
w ramach zbiórki zorganizować w szkole lub w klasie wymianę ubrań pomiędzy uczniami,
a pozostałe, zbędne rzeczy przekazać marce Ubrania Do Oddania. Najbardziej zaangażowani uczestnicy wyzwania otrzymają w nagrodę warsztaty z odpowiedzialnej mody z Zofią Zochniak – ambasadorką programu Be.Eco i współzałożycielką marki Ubrania Do Oddania.

– Podczas, gdy branża tekstylna produkuje nadprogramowe tony odzieży, zanieczyszczając środowisko, my mamy w szafach ubrania w dobrym stanie, które nam się znudziły,
a z powodzeniem mogłyby posłużyć innej osobie. Chcemy zachęcić dzieci i młodzież do przeglądu szaf, zaszczepić w nich nawyk wymieniania się ubraniami i oddawania tych już niepotrzebnych. Mamy nadzieję, że dołączając do programu Be.Eco zainteresujemy drugim obiegiem i ekologią osoby ze szkół z całej Polski
– tłumaczy Zofia Zochniak, współzałożycielka marki Ubrania Do Oddania.

Zbiórki w szkołach można organizować do końca stycznia 2023 r. Szczegóły akcji na stronie Be.Eco: https://beeco.edu.pl/eko-wyzwania/

O programie Be.Eco

Be.Eco to odpowiedź Fundacji Digital University na potrzebę edukacji ekologicznej
i klimatycznej w szkole. Jego celem jest wyposażenie odbiorców w aktualną, popartą badaniami naukowymi wiedzę oraz kształtowanie świadomości i postaw ekologicznych dzieci i młodzieży. Do programu mogą zapisać się nauczyciele szkół podstawowych
i ponadpodstawowych. Czekają na nich webinary i warsztaty online, scenariusze lekcji i inne materiały dydaktyczne oraz możliwość uzyskania certyfikatu Be.Teacher, który stanowi potwierdzenie kompetencji i wiedzy zdobytych w programie.

Więcej o programie: https://beeco.edu.pl/

Partnerzy projektu: Fundacja Deloitte, Knauf Insulation, Fundacja InterCars, Who Will Save The Planet, Rodzice dla Klimatu, Fundacja Grunt Od Nowa, Ubrania Do Oddania.

Branża kosmetyczna

Wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 r. wyniosła 16 mld zł1. Oznacza to, że Polska jest szóstym rynkiem na kontynencie, ustępując tylko największym europejskim gospodarkom, m.in. Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Polski rynek osiągnął taki poziom dzięki stałemu rozwojowi w ciągu ostatnich 15 lat (WYKRES 2). Realny skumulowany wzrost rynku w tym okresie to 32 proc., czyli średnio 2 proc. rocznie. Natomiast nominalny skumulowany wzrost rynku wyniósł w tym okresie aż 78 proc. – wartość rynku w cenach bieżących od 2002 do 2016 r. urosła z 9,0 do 16 mld.

Skok branży jest imponujący, szczególnie w porównaniu z sytuacją w innych państwach europejskich. Spośród szóstki największych europejskich rynków kosmetycznych Polska w ujęciu realnym (w cenach stałych) rosła najszybciej. To tym bardziej istotne, że inne duże rynki jak np. francuski i włoski nie tylko nie odnotowały wzrostów, ale wręcz się skurczyły (odpowiednio o 0,19 proc. i 1,09 proc.).

Global anti-aging oraz Healthy aging – nowe podejście do starzenia
Starzenie (aging), jest skomplikowanym, długotrwałym, dynamicznym i nieodwracalnym procesem związanym z upływem lat, zachodzącym w ludzkim organizmie, który ma wpływ na wiele aspektów ludzkiego życia, związanych z aktywnością fizyczną, mentalną i społeczną. Rozpoczyna się niepostrzeżenie po okresie dojrzewania, nasila z biegiem czasu i prowadzi do uszkodzenia wszystkich funkcji organizmu.

Mimo, że jest to proces fizjologiczny i dotyczący każdego z nas, współczesne pokolenia ludzi nie chcą pogodzić się ze zmianami związanymi ze starzeniem, zachodzącymi w ich organizmach. Z roku na rok na całym świecie rośnie liczba osób, dla których zachowanie atrakcyjnego wyglądu do późnej starości jest równie ważne, jak zachowanie aktywnego umysłu i dobrego zdrowia fizycznego. Mimo, iż starzenie to proces naturalny, już od dziesięcioleci zaznacza się tendencja, aby traktować go w kategoriach patologii („choroba starzenia”) wymagającej właściwej diagnostyki, profilaktyki i terapii.

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez PMR, konsumenci wybierając kosmetyki, kierują się ich jakością (88%), zapachem (79%), ceną (77%) oraz naturalnością (55%). Cena już dawno przestała być dla klientów najważniejsza, kryterium znanej marki również traci na znaczeniu. Wiąże się to przede wszystkim z silnym w ostatnich latach rozwojem marek własnych. Aż dla 45% respondentów ważne jest, by kupowany kosmetyk był produktem polskim. Wysoka jakość krajowych produktów oraz zaufanie, jakim darzą je konsumenci pozwalają im coraz lepiej konkurować z zagranicznymi markami.

Wciąż najpopularniejszym miejscem zakupów kosmetyków w naszym kraju są drogerie (79%). W tych punktach częściej dokonują zakupów kobiety (86%) niż mężczyźni (67%). Blisko 25% konsumentów dokonuje z kolei zakupu kosmetyków w hipermarketach, a dyskonty wybiera 14% osób.

W najbliższych latach powinno dojść do dalszego wzrostu znaczenia dyskontów, przede wszystkim z racji ich ekspansji, poszerzonej oferty kosmetycznej oraz rosnącego zaufania społeczeństwa do marek własnych. Z kolei hipermarkety, aby zaradzić spadkom sprzedaży kosmetyków, będą najpewniej przebudowywać swoje działy kosmetyczne, próbując upodobnić je do drogerii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *